Belize Medical And Dental Association

About Us

Belize Medical and Dental Association - www.BmdaDrs.com - aims an objectives include: To compile a comprehensive directory of physicians and dentists residing in Belize. To promote the interest of physicians and dentists in Belize. To support physicians and dentists, as well as other brilliant and deserving professionals pursuing their careers in those fields or any other fields in Belize and else where.

 

You are here: Home In The News Neurology Could Reducing Salt Consumption Prevent Cardiovascular Events?
  • narrow screen
  • wide screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • blue color
  • green color
Could Reducing Salt Consumption Prevent Cardiovascular Events? PDF Print E-mail
Posted by Dr. Johanne Perez M.D   
Friday, 12 February 2010 16:15
High salt intake is associated in a dose-dependent manner with high rates of stroke and cardiovascular events.


News ImageCurrent guidelines recommend a daily salt intake of 5 to 6 g or less. However, daily salt consumption exceeds that level in most adult populations and is higher than 12 g in Eastern Europe and Asia.

 

In a meta-analysis of prospective studies with at least 3 years of follow-up published from 1966 through 2008, investigators assessed the association between salt intake and stroke or cardiovascular events; the analysis included 19 independent cohort samples from 13 studies involving 177,025 participants. Daily salt intake was estimated at baseline only from a single 24-hour urine measurement or dietary assessment. The average difference between high-intake and low-intake groups was about 5 g of salt (86 mmol of sodium) per day.

During follow-up periods ranging from 3.5 to 19.0 years, more than 10,000 vascular events occurred. High salt intake was associated with increased risks for stroke (relative risk, 1.23; 95% confidence interval, 1.06–1.43; P=0.007) and cardiovascular disease (RR, 1.14; 95% CI, 0.99–1.32; P=0.07). After exclusion of a single study with particularly unreliable estimates of sodium intake, a sensitivity analysis of the cardiovascular disease findings showed a pooled RR estimate of 1.17 (CI, 1.02–1.34; P=0.02).

Comment: According to this meta-analysis, high salt intake is associated with significant increases in rates of stroke and total cardiovascular events. Based on the findings, a population-wide decrease in salt intake of 5 g (about 1 teaspoon) per day could result in 23% fewer strokes and 17% fewer total cardiovascular events. Efforts by public health authorities and the food industry to help individuals take steps toward meeting recommended targets for salt consumption are clearly warranted.

— Beat J. Meyer, MD

Published in Journal Watch Cardiology January 6, 2010

Citation(s):

Strazzullo P et al. Salt intake, stroke, and cardiovascular disease: Meta-analysis of prospective studies. BMJ 2009 Nov 24; 339:b4567. (http://dx.doi.org/10.1136/bmj.b4567)